tisdag 21 juni 2011

På besök i en annan värld

Det här med ny teknik alltså. Jag vet inte vad jag ska säga.
Vanligtvis så är upplägget följande: Alla (män) i din närhet påstår att den nya teknikprylens funktioner är "superenkla" eller kanske t om "självinstruerande" och "intuitiva" att få igång och up and running. Busenkelt är det. Plättlätt faktiskt. Nästan konstigt hur simpelt det är. Det fullständigt befängda och ogrundade uttalandet "Ingenting kan hänga sig" har jag t om hört yttras i sammanhanget. Snark.
Alla vet ju nämligen också att det ALDRIG är med verkligheten överensstämmande. Igår satt jag med en tålmodig teknikhjälpvän i telefonen i över 5 timmar för att försöka få till överföring av bilder från min nya systemkamera till datorn. Det borde inte vara raketkirurgi direkt. Resultatet? Ingenting. Absolut noll. Oavsett vilken lösning vi testade så var det alltid fel på någon basal funktion (min externa CD-enhet, min uppkoppling, min dators brandväggar, min grannes färg på köksgardinerna, tja..you name it). Självklart bröt jag ihop en liten stund strax efter att vi passerade fyratimmarsvallen och skrek ord som jag inte i första hand skulle använda som tilltal till mina föräldrar och präster. Vidare förbannade jag inlevelsefullt och detaljerat evolutionen i allmänhet och teknikdelen av densamma i synnerhet.
Så i morse, efter en orolig natts sömn, gick jag upp en vända till IT-avdelningen på jobbet för att låta dem leka superhjältar och bistå en kvinna i nöd, vilket de ofta är mycket flinka på. De visade sig vara hur snälla och hjälpsamma som helst och hånade mig nästan inte alls. Mina många nedlagda timmar av trevlighetspelande is paying off, helt klart. Men jag slogs också av en annan typ av insikt;  Att kliva över tröskeln (imaginär iofs pga öppet kontorslandskap) till IT-avdelning är som att förflytta sig till en annan värld. En annan dimension av begreppet arbetsplats. De är liksom...öh...av en annan sort typ. Det man först noterar är att det luktar lite, lite annorlunda. Inte nödvändigtvis dåligt, men klart annorlunda. Troligtvis är det testosteron, men det skulle också kunna vara datastrålning eller helt enkelt gigabyten som avger os. Bakom gardinerna hänger julstjärnorna kvar. Jojomensan. Orka, liksom tänker de. Säkert. Dessutom har flertalet av konsulterna långa, spretiga skägg och ibland hatt, trots att de är 25 år gamla och inte, så vitt jag vet, är ortodoxa judar.
Men det spelar ingen roll. De är fantastiska.
Sällan har så få män gjort en sådan stor skillnad för en så arg kvinna.

2 kommentarer:

  1. Du har alltid tyckt att det luktar lite speciellt hos oss. Du har svaret right there. Trots att Peter sällan eller aldrig bär huvudbonad.

    SvaraRadera
  2. Fast det gör han ju. Senast jag sov över såg jag att han hade en Fez på sig när han gick ut för att köpa tidningen på morgonen./U

    SvaraRadera