torsdag 4 augusti 2011

Född Masai? Aj, aj, aj...


Spökmasaier

Idag gjorde vi ett studiebesök i den till campingen närliggande Masaibyn. Enligt uppgift bodde där 200 personer. Ytterligare kuriosa var att den var helt uppbyggd av...tja...eh...bajs helt enkelt. Och därom rådde inget tvivel när man kände ångorna. Vi blev kringvallade av Masaierna efter att de först hoppat/dansat för oss en stund. Masaier som kan hoppa jämfota skithögt får ett billigare pris när de ska köpa sig en fru (under 10 kor. Tax included in the price). Det är logiskt. Hellre en man som kan hoppa högt än en med kosing, karriär eller intellekt, det har jag alltid också prioriterat.
Tyvarr blev vi också bjudna in i deras hyddor och...ja...jag vet inte vad jag ska säga. Eller hur det ska sägas utan att låta nedlåtande. Det var...surrealistiskt. Dörren till hyddan (gjord av bajs, namnde jag det?) gick mig till magen ungefar och nar man val kom in i "hallen"var det fullständigt kolmörker. Alltså, sa mörkt att man inte såg handen framför sig. Guidemasaianen sa att vara ögon snart skulle vänja sig. Och tyvärr gjorde de det. Innanför det som jag här generöst kallar hallen, fanns det ett pyttelitet rum med en eld i. Röken hängde tung över det lilla rummet (utan fönster) och det var mycket svårt att andas. "-Sätt dig på sängen" sa herr Masai och pekade på en hög med trasor som tydligen skulle vara sovrummet. Det påminde mycket om hur jag sett att de hemlösa i Lugnets industriomrade valt att inreda sina husvagnar. Jag satte mig försiktigt på kanten och försökte mobilisera mitt imunforsvar på akutläge. Där satt vi sedan medan han pratade lite om vad de brukar laga för mat där över eldstaden (mjölk blandat med blod oftast) och när han var klar undrade han om vi hade några frågor. Jag ville verkligen bara ut så fort som möjligt och kom inte på någonting alls - situationens uppenbara mängd frågor till trots. Då hängde han plötsligt ett halsband runt min hals och jag blev rädd för att det betydde att han nu tagit mig till fru och att jag skulle behöva stanna i Bajseborg för all framtid, men han ville tack och lov bara kränga krimskrams. Han frågade om jag ville köpa det och föreslog ett hutlöst överpris. Jag kände att det var min möjliga flyktvag och sa tack, det var jättefint, det vill jag verkligen ha, låt mig bara gå ut ur hyddan för att se var jag har mina pengar. Det fick jag till slut och 100 kr var ett fullkomligt smashing price för befrielsen det innebar att komma ut.
Kanske borde man ha varit förberedd, men jag har nog aldrig sett något liknande. Människor bor där på riktigt. Jag har fortfarande svårt att ta in det. Och det väcker ytterligare frågor kring den galna kvinna som skrev boken "Masaiens vita hustru"(eller något liknande) där en tysk kvinna på besök blev kär i en Masai och flyttade in i hans hydda. Jag kan inte ta in det helt enkelt. Det är ett universum bort.

Jag tror att jag måste lägga mig ner och vila lite.

Dressed to impress


Doin´the Macarena



Jag vet, men jag gillar bilden ändå.

Ung man från Poopcity


6 kommentarer:

  1. Nyttigt perspektiv, och då slapp du ändå vara med om en omskärelsefest (för unga kvinnor) vilket man som turist kan bli inbjuden till... A Beskäftig

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Såg att "alla" kommenterade din fantastiska blogg på fejan. Och jag har missat den...

    Kunde ju inte be dig om länk (varför göra nå't enkelt när man kan ha roligt istället) och googlade därför på lite random ord (afrika, gorilla och Ulrika typ) och lyckades hitta denna suveräääna blogg. I love!!! Lyckades förstöra min nattsömn eftersom jag ju måste läsa ALLT...

    Vilken resa du gör, helt fantastiskt!!! Känns som jag suttit med dig på restaurangerna och väntat på mat som aldrig kommer eller kissat (till vänster var det va?) i diket när bussen stannar till. De läskiga sakerna är ju som på film! Nu ska jag suga lite mer på bajs-karamellen du precis lagt upp.

    När du hyrt Globen för att ha din visning av alla bilder som du tagit och, på samma härliga sätt som du "pratar" på här i bloggen, redovisar alla dina upplevelsen så vill jag ha en biljett, okej?

    Avundsjuka hälsningar och många kramar från Katja (och om du nu känner drösvis med Katjor så är jag Bohemian Rhapsody-Katja, du vet, vi börjar med nå't enkelt...)

    SvaraRadera
  3. Vet Ulle den där Vita Masai hustrun har jag funderat på länge.. MEN hon höll ju på att dö på kuppen oxå ( pga dysentri om jag inte minns fel).. sen va väl inte sexlivet så himla kul heller för henne... kanske solklart varför hon flyttade hem till Tyskland igen
    // Skoogen

    SvaraRadera
  4. Nu börjar det bli väldigt tomt - hoppas allt är OK och att det bara är uppkopplingen som brister. Saknar dina rapporter - vad händer??!

    SvaraRadera
  5. Tror att bajs kan vara lösningen på den globala uppvärmningen, de ändliga resurser och kanske också vattenbristen. /Sara

    SvaraRadera
  6. Djupblodad och klok analys som alltid, Sara. Tack för den.
    Mvh
    /Alla världens stora ledare

    SvaraRadera