onsdag 10 augusti 2011

Matupplevelse utöver det vanliga!

Förväntansfull med heta ägg i falafellskal
The man who did it
Hade den kanske bästa restaurangupplevelsen någonsin ikväll här på Zanzibar och ligger nu och rapar i min och Emmas dubbelsäng (sa jag att vi har utsikt över en milsvidd sandstrand och turkost hav? Ja, det kanske jag gjorde ja..). Emma hade fått tips från någon som varit här förut om en liten restaurang hemma i någon locals vardagsrum. Den hette Sambosa Two Table och namnet beskriver ganska bra vad det handlar om. Vi (jag, Emma, Mat-Jenny och Lena) lyckades efter lite frågande och letande hitta fram till den tämligen sunkiga bakgård där en liten träskylt informerade om att restaurangen fanns. Jag erkänner med en gång; jag blev lite skeptisk när jag såg miljön och ingången och började tvångstänka på råttor och sånt igen, fast jag lovat min KBT-terapeut att låta bli. Vi ringde i alla fall på och en liten farbror med lite indiskt utseende kommer ner och öppnar för oss. Vi blir insläppta och får vänta i något slags entrérum/lagerhouse medan vad vi gissade var hans två små barnbarn dansade och spexade framför våra kameror. När tiden var mogen gick vi med honom upp för två trappor och hamnade rakt in i...tja...hans vardagsrum. Där låg den obligatoriska tonårssonen i soffan, hans fru plockade undan lite och en annan son spelade spel på datorn. Det kändes mycket, mycket märkligt. Men vår värd visade oss igenom vardagsrummet och in i ett matrum som låg precis i anslutning och helt utan dörr intill deras privata bostad. Vi fick sätta oss ner och inväntade under spänd tystnad vad som komma skulle. Jag var lite rädd att jag inte skulle tycka om det och att det isåfall skulle vara galet mycket mer pinsamt och oartigt att lämna än på en vanlig restaurang. Men jag hade verkligen inte behövt oroa mig. In kom den ena makalöst goda rätten efter den andra. Vi fick grönsakssoppa och chapatibröd, linsgryta och kokosnötsoljebröd, typ falafelinbakade ägg (!) med stark sås, något slags kanongott ris-och kokosmjölksbröd, sweetpotatosallad och något marinerat kött och det hela avslutades med hans egen specialfruktjuice gjord på avocado, lime, ingefära och några andra sorters frukter jag glömt namnet på. Makalöst gott. Och väldigt annorlunda. När vår värd kom in med en ny rätt så norpade han gärna åt sig en egen bit av maten först, slängde den i munnen, tuggade medan han förklarade vad vi skulle äta näst. Han avslutade varje servering med "maybe you like it". And oboy, did we ever! Mellan rätterna kom han ut och slog sig ner vid vårt bord och babblade på om Zanzibarpolitik, vilket land som var bäst att bli kolonialiserat av; England eller Frankrike (England, var rätt svar om ni undrar) samt fördelarna med arrangerade äktenskap. 
Mycket mätta och nöjdare än någonsin gick vi och våra utspända magar sedan hemåt i den varma kvällen.
Jag kände att det var ett riktigt privilegium att ha fått uppleva ett sånt här ställe och ha fått en sådan här matupplevelse. Makalös kväll!
Det kanske inte ser mycket ut för världen. Men det var det. Lena, jag, Jenny och Emma. Svinnöjda.

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar upplevelse, helt obetalbar.
    Skulle man uppskatta en servitös i Sverige som tog lite av ens mat och sen slog sig ned och babblade om politik ? Knappast va ?
    Tar med mig den skinntorra gumman, raftingen, och servitören mina favvosar helt klart !

    Kommer du dyka ?

    SvaraRadera
  2. Ge dig till kanna Anonym...Who are you?
    Jag kommer att forsoka mig pa att dyka i morgon och da blir det ett uppfraschningsdyk och sedan ett vanligt dyk. Allt pa en nationalpark pa ett korallrev utanfor Zanzibar. Om jag ska fa tummen ur och ta upp det igen sa ar det val har tanker jag.... /U

    SvaraRadera
  3. gick för snabbt över tangetbordet och upphetsningen över god mat... It´s me.. Skoogen !

    SvaraRadera