måndag 1 augusti 2011

Offroaddriving med en Nissan

Idag skulle vi pa tips fran Martin ta en taxi och aka ut till nagot slags glasbruk utanfor Nairobi som skulle vara lite spektakulart. Det var det forvisso men det var resan dit som blev det verkliga aventyret. En liten bit utanfor Nairobi visade sig vara en dryg timmes off-roadakning medelst liten Nissan. Var modiga chauffor akte forst ut till fororterna och sedan tog han av liksom rakt ut pa stappen (eller nat). Vi akte sedan pa nagon slags stenbumlingsstig med en helt vanlig liten personbil och vid varje uppforsbacke fastnade bilen i nagon ny grop. Flera ganger drog vi i undersidan pa bilen sa att jag var helt saker pa att stenblocken skulle ga igenom bilgolvet. Vi fick ga ut nagra ganger for att han skulle komma loss. Runt oss var bara stora, platta falt och nagra herdar. Som sa manga ganger tidigare tankte jag "Jaha. Det ar har vi kommer att bli ranade och styckmordade. Inte mycket att gora at saken". Men inte heller den har gangen hande det och jag kom bade fram till stallet och tillbaka i hyfsat ett stycke.
Glasstallet i sig var otroligt haftigt och liksom en hel liten varld uppbyggd av glasmosaik och massor av markliga konstverk, skulpturer och konstverk. Men det roligaste var anda den langa hangbro som de byggt av vad som sag ut som nagra rostiga ica-korgar i metall och ett par vajrar och som lopte mellan tva sidor av en djup ravin. Botten var liksom ihoptvinnad med nagon slags staltrad, men verkade funka. Om man betalade lite kosing fick man ga over pa den sa det gjorde vi. Jag ar tveksam till om den uppfyller alla svenska standards och det knakade och gnisslade nar vi forsiktigt tog oss over. Guiden garvade saklart at oss, men den var ganska laskig (bilder kommer sedan). Tyvarr var det ingen i var lilla grupp som var riktigt riktigt hojdradd som valde att ga over och vi hade darfor ingen som vi  kunde skramma och skratta at i var tur, men man kan ju inte fa allt. Sjalv ar jag ganska oradd for just hojder och tyckte att det var ett lite lagom aventyr och jag fick kanna mig lite fran aven idag. Skont.

2 kommentarer:

  1. Igår spelade jag äventyrsminigolf. Det blev spänt och rafflande när bollen ramlade ner i en liten stillastående vattenansamling. Vi får göra häftiga saker du och jag. /Sara

    SvaraRadera
  2. Hm.Ja. Vi får se. Kanske är jag upptagen då.
    /U

    SvaraRadera