torsdag 7 juli 2011

HR-nörderi

Förbereder mig just nu inför den gruppsykologiska utmaningen jag har framför mig (dvs att bo med 40 andra smutsiga människor i 6 veckor i en buss utan utrymme eller privatliv. Den grejen, ni vet) genom att fräscha upp mina FIRO-kunskaper. Alla mina HR-kollegor/vänner är väl bevandrade inom detta, men för er andra kan FIRO i korthet beskrivas som en mycket vedertagen teori för hur grupper (alltså både arbetsgrupper och "sociala" grupper) fungerar och utvecklas. Ren gruppsykologi alltså. Mycket spännande. Nu har jag dessutom möjlighet att granska det här på nära håll i en extrem situation.
Enligt teorin genomgår alla grupper alltid de här tre faserna (+de två mellanfaserna).
Läs vidare om ni är intresserade...

1)Tillhöra-fasen: Alla medlemmarna i gruppen är måna om att bli accepterade av de andra och funderar mycket kring om de verkligen vill tillhöra gruppen och hur mycket de är beredda att anpassa sig. Andra vanliga funderingar är om man passar in och vilka de andra är.

1b) SmekmånadsfasenKort andningspaus. Deltagarna vill fortfarande gärna vara till lags – samtidigt som de känner sig allt mer hemma i gruppen och blir allt mer engagerade i den.

2) RollsökningsfasenDen här fasen är den mest krävande i grupprocessen och tar längst tid att gå igenom. Nu är gruppmedlemmarna inte lika tysta längre, konfrontationer och kraftmätningar uppstår hela tiden och oenigheterna rör i allmänhet kunskap, ledarskap och kompetens. Det bildas ofta undergrupper, stämningen kan vara påtagligt aggressiv och man frågar sig vem ledaren är, hur stort inflytande man själv har i gruppen och hur ens kompetens tas tillvara.

2b) Idyllfasen
De underliggande konflikterna är synliggjorda, en gemensam identitet för gruppen börjar utvecklas och gruppmedlemmarna börjar förstå sina roller.

3) Öppenhetsfasen
Nu fungerar gruppen och medlemmarna kan ägna energi åt de gemensamma målen. Gruppmedlemmarna kommer närmare varandra
(*FIRO=Fundamental Interpersonal Relations Orientation. Det är utrikiska och betyder ungefär "hur man hänger med varandra")

Mitt mål är som vanligt i första hand att inte bli hatad och därmed stenad någonstans vid vägkanten i djungeln/alternativt bortförd under mystiska omständigheter. Allt utöver det ser jag som bonus.

Min plan är att återkoppla till den här teorin under resan allt eftersom gruppen utvecklas enligt de olika stadierna ovan.
(det gav mig också en inte allt för genomskinlig anledning till att lägga in en bild på Fredrik Ljungberg)

4 kommentarer:

  1. Finns det någon koppling mellan denna din strävan till acceptans i gruppen och den medtagna apoteksfilialen (2 bilder ner)? "Stackars dej, mina hemmoröjder har också spruckit. Här, ta lite Immodium och sen 2 Rohypnol, tre Sobril och en Tusker(lokalt öl)så känns det knappt."

    SvaraRadera
  2. Vem är du som talar så vist av erfarenhet? /U

    SvaraRadera
  3. Det är sånt här HR-nörderi som ger oss HR-nördar ett dåligt rykte. Skärpning!

    SvaraRadera
  4. Spännande - vem är denne "anonym"...? Inte är det jag i alla fall. Eller...? Sara

    SvaraRadera