lördag 16 juli 2011

Mellandag

Sitter vid poolkanten på Hotel Serena i Rwandas huvudstad Kigali och softar en stund. Vi lyckades ta in på det lyxigaste och dyraste hotellet i stan när var avsikt med var att checka in över dagen för att få bada och duscha lite. Som alltid så uppskattar man helt nya saker än tidigare när man varit ute ett tag så här. Så här kan en konversation låta: "-Hej, har du varit och duschat?" "-Ja, det var helt fantastiskt skönt, det fanns stråle i duschen!!!".
Så det där med den personliga hygienen har gått in i en helt ny fas som jag nämnt förut. Jag trodde att problemet på resan skulle vara att man inte skulle få tillgång till dusch tillräckligt ofta. Istället har det blivit så att man försöker hitta på ursäkter för att slippa att just duscha när det väl finns chans. Jag har upptäckt att om man tar på sig rena (definitionsfråga) kläder ovanpå så luktar man ok ändå. Dessutom är min plan att ju sämre man sköter hygienen desto större är sannolikheten att man får sova på egen madrass. Sängplatserna är ju inte fasta som jag nämnt utan alla hittar sin sängplats varje kväll och varje gång är det ungefär hälften som får sova skavfötter på en madrass. Jag har nu gjort min premiär på taket i alla fall och sover numera bara där uppe. Det är otroligt mysigt. Som ett kollo typ. Med myggnät och sovsäckar. Det enda bökiga är att när/om man vill gå upp på natten för att gå på toaletten får man svinga sig ner för en brant stege i kolmörker. Då vill man gärna sätta fötterna rätt och dessutom inte väsnas för mycket.
På morgonen är det ganska kallt (nattetid ca 10-15 grader) och det droppar kondens från presseningen ovanför huvudet. I morse vaknade jag av en jättestor iskall vattendroppe i örat. Det var sådär.

Ikväll ska vi stanna i Kigali och ha lite bussfest för de som ska åka hem (som reser en kortare variant) och idag har vi en mellandag med fria aktiviteter, eller "hopp och lek" som vår busschaufför Martin kallar det.
Socialt är det fortfarande toppen och jag har redan ångest för att alla jag umgås med ska åka hem efter halva resan (men då kliver det alltså på nya). Vi har blivit en ganska tight grupp med både några som jag umgås med hela tiden och några som är med ibland. Självklart är den andra bussen fienden och så fort man umgåtts med någon därifrån måste man alkogela sig ordentligt. Ingenting är så teambuildande som en yttre fiende (vilket stärktes en smula i morse när vi såg att en man i 50 års åldern från den andra bussen vinkade hejdå och betalade sitt sällkap för natten, en Rwandisk prostituerad. Då är man modig måste jag säga, med tanke på AIDS siffrorna här. Förutom att man är ett arsle då såklart....)

4 kommentarer:

  1. What! Obehag! Hur kan man ens komma på tanken. ÅTMINSTONE är det väl läge att slagga hemma hos henne - och inte på kollo. Sara

    SvaraRadera
  2. Nöden har ingen lag.Tydligen. Är han beredd på sådana äventyr så kanske han redan har värre problem än lite aids.
    Duscha är överskattat. Det har jag alltid tyckt.

    SvaraRadera
  3. Jag hatar också att bada. Särskilt att tvätta håret och borsta tänderna.

    SvaraRadera
  4. Spiggendarling! Om du flyttar hem till mig lovar jag att jag aldrig ska varken bada dig eller borsta tänderna på dig! /U

    SvaraRadera