tisdag 12 juli 2011

Uppmarksamhet - hardcore

Det ar en helt overklig kansla att vi hela tiden vacker sadan otrolig uppmarksamhet med vara bussar. Alla, och da menar jag hela samhallen, stannar och tittar pa oss vart vi an kommer. Manga vinkar och skrattar, andra ser bara mycket, mycket skeptiska ut. Barn springer langst med bussarna och vinkar. Det ar det narmaste jag nagonsin kant mig som en rockstar.
I gar eftermiddag kom vi fram till en liten stad som heter ...nagonting som jag glomt nu.... och dar tipsade Lonely Planet initierat om att man borde ga ner till stranden och bada. Och eftersom Lonely Planet ar svaret pa det mesta sa lydde vi och gjorde sa. Vi var en grupp pa kanske 8 tjejer och tre killar och letade oss ner till stranden som sag fin ut. Nagra rwandier badade, nagra spelade lite fotboll pa stranden och allt verkade normalt och soft. Men redan nar vi borjade ga pa stranden sa forstod vi att var narvaro och var kommande aktivitet kommer att vacka uppmarksamhet....Lagom till att vi borjade byta om/kla av oss till badklader hade vi en halvcirkel runt var lilla camp med mer an 50 personer. Man, kvinnor, barn, alla aldrar. Alla stod helt still och bara tittade. Och det mest ovana: de stod inte mer an kanske max 5 meter ifran oss. Man kande nastan andedraktslukten av kokbanan. Hade lust att informera om att "this is my dancespace and that is yours, please" men avstod. Ingen pratade med varandra (eller oss saklar) utan bara tittade intensivt. Vi gick i badet, plaskade runt lite och upp igen. Standigt iakttagna. Nu hor det till saken att vi faktiskt inte brot mot nagra kulturella normer. Det ar inte ett muslimskt land och kvinnor badar ocksa har. Troligtvis handlade det om att de inte sett sa mycket vitt kott pa en och samma gang. Det ar ingen turiststad direkt. Vi har hittills sett en enda vit man (kanske albinorwandian). Efter en stund nar alla provinsens barn genom djungeltelegrafen kommit ner for att titta pa oss kom det fram en vakt med en piska som han borjade mota bort barnen med. Med mota bort, menar jag: piska med. Baywatch innebar tydligen nagot helt annat har.
Mojligen kan deras stirrande ha berott pa det vi fick reda pa i efterhand: sjon vi badade i var egentligen en massgrav fran folkmordet -94. Hepp.
Tappra, uttittade leenden. I bakgrunden börjar publiken samlas så smått.

2 kommentarer:

  1. Hahaha! :D

    (Ok, jag erkänner att jag inte fattar varför man måste ange en webbadress för att kommentera med sitt namn, så jag kör anonymt men ändå inte. /Jess)

    SvaraRadera
  2. En piska? Massgrav?
    Annorlunda semester du är på!
    /Eric

    SvaraRadera