lördag 16 juli 2011

Mat och väder


Många Rwandapengar. Räcker till
ungefär en glass (om det hade
funnits att köpa)

Liten väder och matinfo. Det är fullständigt perfekt väder för att resa runt i en buss utan aircondition. Det är varmt och skönt på dagarna - ungefär som en riktigt bra svensk sommardag. Men det är inte olidligt hett. På nätterna är det ganska svalt och det är inga problem att sova. Jag använder i princip bara shorts och linne, men så mycket tid i solen är det inte och nej, jag är självklart inte brun.
Den inhemska maten är väl inte något vi har kastat oss in i huvudstupa direkt och jag har faktiskt inte smakat så mycket olika saker. Det är ju fortfarande afrika och man får vara ganska försiktig med vad man stoppar i sig. De flesta i gruppen har någon form av magproblem, men inget allvarligt.
Maten vi lagar på bussen är enkel, men helt ok. Det är mycket trevligt att äta uppdukad frukost i morgonsolen på långbord och vi får gröt, musli, smörgåsar och te/kaffe. Man turas om att vara med i matlag och jag har hittills bara fixat en frukost.

I övrigt säger jag som Mark Levengoods mamma enligt uppgift skrev på vykortet hem till honom: "Jag har det jättebra och jag saknar ingen av er."
Min frukost



Mattias lattjar med varmvatten



Frukostbordet!


2 kommentarer:

  1. Aja. Saknar du inte ens Jakob? Han blev svinsur när han läste det sista och har varit stor dramaqueen efter det, Vägrat äta gröt tillexempel.
    Vi saknar iaf dig men du verkar ha det hur bra smellst. Kram

    SvaraRadera
  2. Så han får mat nu för tiden i alla fall? Det är snällt av dig tycker jag. Och lite nytt.
    (men jo, jag saknar honom såklart)

    SvaraRadera